Laatste nieuws


Vernieuwd dashboard helpt NS met optimaliseren content strategie

 23 juli 2020 Prisma-IT 
Image

Prisma-IT heeft samen met NS en Piwik Pro een framework ontwikkeld waarmee NS meer grip krijgt op haar content strategie.

Digital experience platform

Om medewerkers te helpen bij hun communicatie maakt NS gebruik van het Digital Experience Platform (DXP) van Prisma-IT.

Via 1 platform kunnen zo’n 700 redacteuren hun collega’s dagelijks informeren en betrokken houden op tal van verschillende publicatiekanalen.
De communicatieafdeling adviseert en faciliteert haar collega’s hierin.

NS telt ruim 20.000 medewerkers met uiteenlopende functies, verspreid over het hele land. Elke functie heeft zijn eigen informatiebehoefte en bijpassende benaderingsvariatie. Bijvoorbeeld Sharepoint voor kantoorpersoneel, narrowcasting schermen voor monteurs in de werkplaatsen en mobiele apps voor conducteurs, machinisten in de trein en servicemedewerkers op de stations. Al deze verschillende touchpoints zijn te beheren via het DXP platform.

“ Via 1 platform kunnen zo’n 700 redacteuren hun collega’s dagelijks informeren en betrokken houden op tal van verschillende publicatiekanalen. ”

Persoonlijk dashboard

Naast het maken en publiceren van content is het ook belangrijk om te zien wat beter en effectiever kan, want communiceren is geen doel op zich. Je wilt als organisatie weten of je communicatie ook echt aankomt en zijn doel bereikt.

Recent is het dashboard in het DXP platform vernieuwd en uitgebreid. Daardoor krijgen alle redacteuren nog beter zicht op hoe hun communicatie het doet. Met een persoonlijk dashboard kan elke redacteur op contentniveau en op publicatieniveau specifiek zien welke content het beste presteert en op welk kanaal en bij welke doelgroep.

Slimme filtermogelijkheden

Dankzij slimme filtermogelijkheden kan er ingezoomd worden op specifieke publicaties en campagnes. En dat op een voor iedereen begrijpelijke wijze, dus zonder dat specifieke kennis van statistieken benodigd is.

KPI’s op content en publicatiekanaal

Om te zien of de content bekeken en gelezen wordt zijn de KPI’s lezen en uitkijktijd gedefinieerd. Voor kanalen zijn er specifieke kanaal KPI’s. Bij het kanaal nieuwsbrieven kun je bijv. volgen hoeveel ontvangers de nieuwsbrief hebben geopend, hoeveel collega’s zich hebben uitgeschreven en op welk tijdstip nieuwsbrieven worden geopend.

Op intranet kan gecheckt worden op welke zoekwoorden er gezocht wordt, hoeveel unieke bezoekers het intranet trekt en op welke devices het intranet wordt bekeken. Maar daarnaast ook wat de topartikelen, blogs en video’s zijn.

Inzoomen op statistieken artikel en video

Het dashboard maakt mogelijk dat je steeds dieper inzoomt op de details. Zo kun je op een titel van een artikel, video of blog klikken om te zien hoe vaak deze bekeken is, door welke doelgroepen en op welk publicatiekanaal. Die doelgroepen zijn weer op te splitsen in organisatieonderdeel, locatie en functie. Dit alles geeft redacteuren relevante informatie. Uiteraard met in achtneming van de AVG.

Vergelijken op periode

Wil je weten of de content strategie die je hebt bedacht ook echt werkt? Dankzij een datum- filter zijn periodes met elkaar te vergelijken. Dus is snel inzichtelijk of je voortgang boekt of nog bij moet bijsturen.

Social advocacy

NS zet het platform van Prisma-IT ook in om het personeel interessante artikelen te laten delen via hun eigen social media kanalen als Instagram, Whatsapp, LinkedIn, Facebook en Twitter. Zo helpen zij als sociale ambassadeurs het verhaal van NS naar buiten uit te dragen.

De HR-marketing afdeling van NS krijgt een beeld van hoeveel sollicitanten er binnen zijn gekomen via het social advocacy programma. Dit is bruikbare informatie om gerichter campagnes in te zetten voor openstaande vacatures.

De mogelijkheden zijn dus legio! Ben je nieuwsgierig geworden? Neem vrijblijvend contact op en we vertellen je graag meer over ons platform.