
Nu we alweer in de tweede helft van het jaar zitten, is het tijd om de balans op te maken en vooruit te kijken naar de komende maanden. COVID-19 heeft de wereld indringend veranderd waardoor digitale communicatie in een stroomversnelling is gekomen en daarmee tevens de adoptie van alles wat daarbij komt kijken. Dit geldt ook zeker voor communicatie op schermen: digital signage.
Welke trends en toekomstige mogelijkheden zien wij nu en in de toekomst op ons afkomen?
Overzicht van de onderwerpen
Customer experience: de totale klantbeleving
Data-driven en rule-based content
Voice-assistenten
Doorzichtige TV’s en ‘vierde scherm’
Customer experience: de totale klantbeleving
Bedrijven die het verschil willen maken richten zich steeds vaker op de totale beleving van de klant: customer experience. Elke touchpoint in de customer journey is een mogelijkheid de klant optimaal te bedienen, zowel on- als offline. En schermen maken daar onderdeel vanuit. Schermen worden niet langer als los kanaal ingezet.
Retail: Self service
Zo zien we in de retail steeds vaker het fenomeen self service. Medewerkers achter kassa’s en balies worden vervangen door interactieve digitale schermen. Voorbeelden hiervan zijn Mc Donalds en Albert Heijn. De medewerkers kunnen zich richten op service en gastvrijheid, terwijl de schermen de klant helpen om haar bestelling te plaatsen/af te rekenen. Met behulp van klantloyaliteit programma’s (bijv. de bekende bonuskaart) kunnen klanten hun app koppelen en krijgen ze persoonlijke aanbiedingen. Zo kunnen bedrijven steeds beter inspelen op de persoonlijke behoefte en voorkeur van de individuele klant. Daar profiteert zowel de klant als het bedrijf van.
Zakelijke dienstverlening: data-driven wayfinding
Crowd management is door COVID-19 nog belangrijker geworden in openbare ruimtes. We kunnen immers niet iedereen meer ontvangen in publieke ruimtes en kantoren. Door middel van intelligente wayfinding is het (aan de hand van data) mogelijk om real-time looproutes aan te passen. Met een simpel digitaal telmechanisme kan worden aangeduid wanneer de ruimte vol is en kan de communicatieboodschap daarop aangepast.
“Content zal steeds minder vaak chronologisch worden afgespeeld.”

Data-driven en rule-based content
Veel marketeers zijn al gewend om met marketing automation software hun nieuwsbrieven, advertenties en websites aan te laten passen op bepaalde condities. Dit voorkomt handmatig werk en laat de content meer aansluiten op de individuele klant.
Ook bij het medium narrowcasting zien we steeds vaker op deze manier gewerkt worden. Content wordt minder vaak enkel chronologisch afgespeeld.
Immers kun je bijhouden hoeveel mensen al actief naar de informatie op je scherm hebben gekeken en op basis van percentages laten bepalen of de content nog getoond moet gaan worden of niet. Aan de hand van data kun je regels instellen. Als het bijvoorbeeld druk wordt in de winkel toon je informatie over wat een rustiger moment voor de klant is om de winkel te bezoeken. Middels sensoren kun je ‘zien’ op welke afstand mensen van een scherm staan en op basis daarvan bepalen welke content getoond moet gaan worden.
Voice-assistenten
‘Hey Siri’… het commando om de persoonlijk voice-assistent van Apple op te roepen. Spraak assistenten worden steeds slimmer en begrijpen steeds meer ‘commando’s’. Ze fungeren als je persoonlijke assistent op welk device dan ook. In de toekomst zullen we ze ook terug gaan zien op schermen. Wellicht nu nog wat onwennig om tegen ‘schermen’ te praten, maar onze kinderen groeien er mee op. Het zou toch handig zijn als je bijvoorbeeld naar de weg kunt vragen in openbare ruimtes terwijl je je handen niet vrij hebt. Of als leraren in een klaslokaal bezig zijn met uitleg geven over een bepaald onderwerp en de bijbehorende video kunnen oproepen.
Doorzichtige TV’s en vierde scherm

Op gebied van hardware zijn er ook interessante ontwikkelingen. Zo heeft het bedrijf Xiaomi de eerste doorzichtige TV aangekondigd. Daardoor zijn we een stap dichterbij de mogelijkheid om ramen in etalages van winkels en gebouwen als narrowcasting communicatiemiddel in te gaan zetten, zonder hier extra schermen voor aan te hoeven schaffen. Etalages van winkels kunnen straks worden omgetoverd tot heuse bezienswaardigheden. In Seoul zijn ze al volop bezig. Daar is door gebruik te maken van een ‘vierde scherm’een 3D narrowcasting gecreëerd op het K-pop plein. Op het gebouw van SMTown COEX Artium wordt een reusachtige golf nagebootst. Zien? Check de bovenstaande video.