Laatste nieuws


Hoe verbeter je de patiëntervaring in de zorg en verlaag je de operationele kosten?

18 september 2020 Prisma-IT
Narrowcasting betaalbare zorg

Gezondheidszorg is een zeer actueel thema. Niet eerder was de druk op deze sector zo hoog als nu. Zorgmedewerkers draaiden vele overuren door de uitbraak van covid-19. En zo lang er geen vaccin is, is waakzaamheid noodzakelijk.

Wel ligt de grootste piek achter ons en is de reguliere zorg ook weer opgestart. Bezoekers en patiënten kunnen, met inachtneming van de maatregelen, weer ziekenhuizen bezoeken.

Als gevolg van het coronavirus zijn de uitgaven voor ziekenhuizen en andere zorgaanbieders enorm toegenomen (aan mondkapjes, extra hygiëne etc.). Aan de andere kant wordt er veel minder omzet gedraaid.

Een moeilijke tijd, die vraagt om scherpe keuzes. Hoe zorg je onder deze omstandigheden dat de kwaliteit van je dienstverlening verbetert en de kosten niet verder stijgen?

Om bij een zorginstelling de ervaring van patiënten te verbeteren en de operationele kosten te verlagen kan gebruik gemaakt worden van narrowcasting.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is een netwerk van mediaschermen die op strategische plekken worden geplaatst om het personeel te ondersteunen, patiënten een positieve ervaring te bieden, welzijnsinitiatieven te versterken en een veiligere en productievere werkomgeving te creëren.

Deze schermen kunnen overal in de zorgpraktijk worden geplaatst, denk aan de ingangen en gangen van gebouwen, werkplekken en wachtruimten.

“ Goede communicatie richting patiënten en bezoekers is essentieel om een betere ervaring te realiseren.”
Image

Hoe kun je met behulp van narrowcasting de patiëntervaring verbeteren en de operationele kosten verlagen?

Goede communicatie richting patiënten en bezoekers is essentieel om een betere ervaring te realiseren. Door narrowcasting schermen op de juiste contactmomenten in te zetten kun je extra service verlenen. Dit levert zowel voordelen op voor de patiënt als het personeel.

Helpt patiënten sneller hun weg te vinden

Als uw praktijk zich in een groter (verzamel)gebouw bevindt, kan het voor bezoekers verwarrend zijn om de weg te vinden. U kunt dit vergemakkelijken door interactieve kaarten (plattegrond) aan te bieden bij de ingang van uw locatie.

Ook kun je na binnenkomst bezoekers de weg wijzen naar de plek van bestemming middels intelligente wayfinding (schermen). Naast het feit dat de schermen dynamisch en realtime de route kunnen aangeven/wijzigen is het ook duurzaam en kostenbesparend.

Digitale borden die worden gebruikt voor bewegwijzering, zorgen ervoor dat er door personeel minder tijd hoeft te worden besteed aan het geven van aanwijzingen aan klanten.Ook het vervangen van borden/looplijnen is verleden tijd. Zijn er geen bezoekers aanwezig dan kunnen de schermen automatisch in ‘slaapmodus’ gezet worden, dit betekent minimaal energieverbruik.

Verkort wachttijden aan de balies

Als bezoekers op de plek van bestemming arriveren is er het volgende contactmoment. Traditioneel melden bezoekers zich bij een balie.Ook hier kun je gebruik maken van narrowcasting, namelijk middels een interactieve kiosk. Dit is niet onbekend in het winkelbeeld, Albert Heijn, Mc Donalds en KLM gebruiken het al.

Dus: laat patiënten zich aanmelden door middel van een QR code of een scan van hun identiteitsbewijs. Dit zorgt voor beperktere wachtrijen aan de balie (dus coronaproof) en zorgverleners kunnen real time zien of hun afspraak al is gearriveerd. Dat maakt optimaal timemanagement mogelijk, waarmee indirect kosten worden bespaard.

Veraangenaam de wachttijd

Het volgende contactmoment is de wachtruimte. Ook hier valt extra service te verlenen aan patiënten met de inzet van narrowcasting.Een afspraak in een zorginstelling is meestal een stressvolle ervaring voor mensen. Infotainment in wachtkamers in de zorgpraktijk doet meer dan de ervaren wachttijd verkorten. Het helpt ook om de geest van uw patiënten te verlichten. Het bieden van vrolijke, onderhoudende en boeiende inhoud helpt de nervositeit en angst van wachtende patiënten te verminderen, waardoor ze meer ontspannen zijn voor hun afspraak.Laat ook zien welke zorgverleners vandaag werken, toon de wachttijd en uitlooptijd, zodat patiënten weten wanneer ze aan de beurt zijn. Is er veel uitloop? Laat publiek een QR code scannen zodat ze niet in de wachtruimte aanwezig hoeven te zijn om te weten wanneer ze aan de beurt zijn. Dan kunnen ze gerust koffie halen of een broodje in het restaurant.

Genereer inkomsten

Een andere manier om kosten te besparen of inkomsten te genereren is het tonen van relevante advertenties. Hiermee kun je de benodigde investering terug verdienen.Vier voorbeelden die stuk voor stuk laten zien hoe je middels narrowcasting de patiëntervaring kunt verbeteren en de operationele kosten kunt verlagen.

Benieuwd welke mogelijkheden er nog meer zijn en wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Ik ga akkoord met de servicevoorwaarden

Aanbevolen berichten

Trends narrowcasting 2020
20 augustus 2020
Digital signage: de trends en tips voor 2020 en verder
Lees meer
Data driven narrowcasting
14 juli 2020
Hoe een data-driven content aanpak de digital experience verbetert
Lees meer
Narrowcasting coronamaatregelen
14 juni 2020
Zo helpt Digital Signage bezoekers in tijden van Corona weer terug de winkels in
Lees meer