Laatste nieuws


Zo helpt Digital Signage bezoekers in tijden van Corona weer terug de winkels en gebouwen in

30 juni 2020, Prisma-IT
Digital signage social distance


Digital Signage is een bij uitstek geschikte technologie om te helpen in tijden van social distancing. Of het nu gaat om bewustwording, bezoekersaantallen of het regisseren van bezoekersstromen.

An additional point

Stap voor stap worden de COVID-19 maatregelen versoepeld en begint het
'gewone' leven weer op gang te komen. 

Een pandemie zoals deze maakt ons bewust hoe kwetsbaar wij als mensen zijn en daarmee ook onze economie. Bezoeken aan winkels, gebouwen en evenementen zijn niet meer vanzelfsprekend. Medewerkers werken massaal thuis, concerten worden afgelast en voetbalwedstrijden worden zonder publiek gespeeld.

Social distancing

Om de verspreiding van een virus te beperken worden diverse maatregelen getroffen, waaronder social distancing. Door gebruik van afzetlinten, pijlen op de grond en het in beperkte mate toestaan van winkelwagens proberen we de anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Voor plekken waar overzichtelijke hoeveelheden bezoekersstromen plaatsvinden, is dit een prima oplossing. Maar wat als er onverwachts een looproute moet worden aangepast? Of als winkelwagens ook buiten de supermarkt worden gebruikt? Dan volstaan deze maatregelen niet meer. 

“ Meer dan één op de vijf klanten is vanwege de coronamaatregelen gewisseld van supermarkt. Minder drukte is reden om te wisselen "
digital signage COVID-19
Bron: Distrifood

Er zijn verschillende technologieën die slim kunnen worden ingezet bij het bewaren van afstand. Daarnaast zal natuurlijk aandacht moeten blijven voor voorlichting en bewustwording. Want met alleen technologie kom je er niet.

Communiceer hoe druk het in de winkel is en wanneer het rustig is

Een van die technieken is de inzet van digital signage. Daarmee kun je bijvoorbeeld het aantal bezoekers weergeven op het scherm in je winkeletalage of bij de ingang van een gebouw. Als het maximum aantal bezoekers is bereikt, kun je een bericht tonen dat bezoekers nog even moeten wachten.
Dit realiseer je door hardware als videocamera’s of sensoren te koppelen aan je digital signage software. Middels statistieken kun je dan bijhouden hoeveel mensen er in jouw winkel of gebouw zijn, uiteraard zonder daarbij de privacyregels te overtreden. Zodra het maximaal aantal bezoekers is bereikt, toont de software vervolgens een bericht op het scherm.

Op basis van historische data kun je inschatten wat de gemiddelde wachttijd is voor bezoekers dan wel aangeven welk moment ze beter kunnen terugkomen, omdat het dan naar verwachting een stuk rustiger is.
Zo zorg je voor een beter spreiding van het publiek en dat draagt bij aan beperking van de verspreiding van het virus. En last but not least trek je mogelijk meer bezoekers wat zich mogelijk vertaalt in meer omzet.

Bureau Vostradamus peilt iedere twee weken de stemming ten aanzien van verandering in oriëntatie- en aankoopgedrag. Uit hun onderzoek blijkt dat voor 38% van de ondervraagde mensen minder drukte reden is om te wisselen van supermarkt. Twee andere belangrijke redenen zijn het makkelijker 1,5 meter afstand kunnen houden (27%) en betere veiligheidsmaatregelen (20%). Dit onderstreept het belang om te blijven communiceren over de getroffen maatregelen en over de actuele drukte in de winkel/het gebouw.

Bezoekers begeleiden

Naast bezoekers tellen kun je ook bezoekersstromen real-time begeleiden door wayfinding. Stel dat grote groepen bezoekers zich vanuit verschillende locaties tegelijk naar de uitgang bewegen, dan kan wayfinding ervoor zorgen dat deze groepen elkaar niet gaan kruisen. Ze worden dan via alternatieve routes naar de uitgang begeleid. Plaatsen als stations, pretparken, luchthavens of handelsgebouwen kunnen hier bij uitstek gebruik van maken en hun voordeel mee doen.

Werknemers en klanten

Uiteraard zijn er mitsen en maren bij de inzet van technologieën voor social distancing. De verwachting is wel dat deze vorm van technologie meer zal worden toegepast, omdat stilstand achteruitgang is. Werknemers en klanten verwachten simpelweg van werkgevers, winkels en evenementenorganisaties dat ze naar aanleiding van Covid-19 verantwoordelijkheid nemen.  Veiligheid staat voorop.

Gerelateerde case studie