Laatste nieuws


Hoe een data-driven content aanpak de digital experience verbetert

 14 juli 2020 Prisma-IT
Image

In de wereld om je heen zie je steeds meer digitale schermen in openbare ruimtes, kantoorgebouwen en winkels verschijnen.
Zo bouwt Albert Heijn sinds 2019 aan een netwerk van schermen in hun supermarkten. McDonalds vervangt de kassamedewerkers steeds meer door interactieve kiosks en advertentiepalen langs het wegennet worden in rap tempo vervangen door digitale exemplaren.
Een logische ontwikkeling, maar tegelijk wordt digital signage veelal beperkt ingezet, enkel als vervanging van een gedrukte poster. En dat is een gemiste kans.

Real-time content aanpassen op basis van data

Digitale schermen die aan een netwerk verbonden zijn kunnen middels real-time data de content dynamisch aanpassen. Met verkregen inzichten uit historische data kun je bijvoorbeeld je sales stimuleren. Reisorganisaties spelen hier handig op in. Zo is gebleken dat consumenten eerder geneigd zijn een vakantie te boeken als het regent. Door actuele weersinformatie als externe databron te koppelen kun je dus wanneer het regent daadwerkelijk die advertentie voor een zonvakantie laten zien. Dat is een mooi voorbeeld van een data-driven aanpak voor digital signage die toegevoegde waarde heeft.

Echter, te vaak wordt digital signage als los kanaal ingezet. Dus los van de andere media waarmee je je publiek bereikt. Een digitaal scherm kan veel meer toevoegen als je dit als onderdeel beschouwt van de totale experience.

“ Digital signage kan veel meer toevoegen als je dit als onderdeel ziet van de totale experience ”
Image
Bron: McDonalds

Verbind digital signage met de rest van je kanalen
Een klant of medewerker zit niet meer alleen op een website. Informatie kan worden opgevraagd via tal van kanalen zoals chatbots, voice-assistenten, smartwatches, mobiele telefoons etc. Stel je voor dat je deze kanalen met elkaar laat samenwerken op basis van de data die beschikbaar is. 

Dan zou je de data aan de hand van zoekopdrachten of klikgedrag op je website of intranet kunnen analyseren.
Vanuit retail kun je dan als je weet dat er in een bepaalde regio vaak op een product wordt geklikt of gezocht, specifieke aanbiedingen tonen op de winkelschermen in die buurt. Medewerkers die zoeken naar vacatures kun je op schermen laten zien welke vacatures open staan. Zo houd je medewerkers betrokken en stimuleer je doorgroei.
Verder kun je wachtende bezoekers bij een gemeentehuis helpen door ze een QR-code te laten scannen met hun smartphone zodat ze weten wanneer ze aan de beurt zijn en niet fysiek aanwezig hoeven te blijven zijn.
De manieren om de verschillende mediums en data op elkaar af te stemmen zijn legio.

Wanneer je de kanalen en data echt aan elkaar gaat verbinden, creëer je een beleving voor je doelgroep en gaat ook digital signage meerwaarde bieden voor jouw organisatie. Zo bereik je extra sales en krijg je meer betrokken medewerkers.

Gerelateerde case studie